Tuesday, July 16, 2013

AMALAN DIBULAN RAMADHAN


Assalamualaikum...w.b.t.

Alhamdulillah..sudah cukup seminggu kita berpuasa. apa perasaan korang semua?seronok?penat?.. tepuk dada dan tanya iman tentang perasaan kita apabila kedatangan bulan penuh barakah ini. kira2 seminggu sebelum berpuasa saya ada menghadiri kuliah di surau at-taqwa seksen 7,shah alam dimana seorang ustaz dari gombak memberi kuliah magrib yang pada kiraan saya penuh manfaat.

so disini saya ingin berkongsi sedikit ilmu tentang kuliah tersebut. mujur la sempat salin kt hp..kalo tidak mesti dah lupa..hehe.. maklumlah tet...tet..tet..

seingat saya name ustaz tu Dr Azhar. beliau memberi kuliah bertajuk amalan dibulan puasa.
antara amalan yang harus dibuat dibulan puasa ialah :

1) membaca Al-Quran dan juga bertadarus
2) melakukan solat2 sunat
3) iktikaf didalam masjid
4) perbanyakkan sedekah
5) solat tahajud
6) selalu berzikir,beristighfar,memuji kebesaran Allah
( jika boleh setiap saat dibulan ramadhan. itu mungkin wali2 Allah..hehe..tapi kalau kita boleh apa salahnya. kejayaan yang besar bukan melepasi everest. tetapi ini juga adalah kejayaan yang besar. wallahualam)
7) solat dhuha

didalam kuliahnya banyak mengupas tentang solat dhuha..xsompek eh nak ngupas bab2 lain..maso xbanyak kot..
solat dhuha sangat bagus dilakukan dibulan puasa dimana ia merupakan antara sedekah kita kepada Allah.

keutamaan solat dhuha ialah mencukupkan sedekah sebanyak persendian manusia, yaitu 360 persendian, sebagaimana dijelaskan dalam hadits:

عَنْ أَبِي ذَرٍّ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ يُصْبِحُ عَلَى كُلِّ سُلَامَى مِنْ أَحَدِكُمْ صَدَقَةٌ فَكُلُّ تَسْبِيحَةٍ صَدَقَةٌ وَكُلُّ تَحْمِيدَةٍ صَدَقَةٌ وَكُلُّ تَهْلِيلَةٍ صَدَقَةٌ وَكُلُّ تَكْبِيرَةٍ صَدَقَةٌ وَأَمْرٌ بِالْمَعْرُوفِ صَدَقَةٌ وَنَهْيٌ عَنْ الْمُنْكَرِ صَدَقَةٌ وَيُجْزِئُ مِنْ ذَلِكَ رَكْعَتَانِ يَرْكَعُهُمَا مِنْ الضُّحَى. (أخرجه مسلم).

Dari Abu Dzar, dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam bahwa beliau telah bersabda: "Di setiap pagi, ada kewajiban sedekah atas setiap persendian dari salah seorang kalian. Setiap tasbiih adalah sedekah, setiap tahmiid adalah sedekah, setiap tahliil adalah sedekah, setiap takbiir adalah sedekah, amar makruf nahi mungkar adalah sedekah. Dan dapat memadai untuk semua itu, dua rakaat yang dilakukan pada waktu Dhuha"

ada diantara kita selalu mempersoalkan solat dhuha. sebagai contoh si fulan tidak pernah solat dhuha tapi tetap kaya. so apakah jawapan yang perlu diberi kepada brader lapa penampaq ni..hehe...

jawapan yang diberi oleh ustaz Dr Azhar ialah berbentuk :

dihujung kampung terletak jauh dipedalaman seorang peniaga bekerja menyara keluarga dengan menanam pokok lada. hamba Allah ini menanam pokok lada dengan menggunakan benih dari biji lada.
takdir Allah ketika hamba Allah ni hendak mematahkan lada untuk mengambil biji lada untuk ditanam, satu biji lada jatuh ketanah dalam keadaan terlangkup dan tergolek dop (ni aku tambah daa).

maka tumbuh la biji lada yang jatuh tersesat lagi tanpa dibajai dan diawasi. walaupun tidak dibajai, ia tetap tumbuh sebagai pokok lada dan berdiri gah, kemerahan2 menyala disamping pokok2 kecil yang lain tanpa disedari tuannya.

lain pula dengan pokok lada yang ditanam oleh tuannya sendiri dimana dibajai subur, dijaga dengan rapi,diracun serangga, diawasi serta tido pun disebelah pokok lada..keh3..akhirnya pokok lada itu tumbuh lebih gah dan lebih cantik tertarik menarik kau memang...buahnya lebat,merah, pokoknya ibarat urat dawai tulang besi, bunganya hijau menawan serta sihat walafiat. berbanding dengan pokok yang tumbuh sendiri tanpa dibajai hanya sekadar cukup syarat sahaja hendak tumbuh.

begitulah juga dengan kita manusia. apabila seseorang itu sudah pun kaya, tetapi jika diamalkan solat dhuha maka lagi lagi lagi lagi lagi bertambah lah kayanya seperti pokok lada tadi. ada nampak?

dan yang last sekali bab sedekah. ajarlah diri kita selalu bersedekah. jinakkan hati dengan melakukan sedekah..walaupun tidak punya harta, cukup lah bag sedikit sahaja walaupun sedikit dan yakin lah kerana Allah akan membayar 10 kali ganda.

amatlah salah apabila kita menganggap tidak perlu sedekah jika tidak punya harta. itu adalah org yang tidak yakin dengan janji Allah

cara mengajarknya sebagai contoh yang Dr Azhar bagi ialah apabila beli dipasar contoh membeli sayur, jika beli dengan makcik tua @ sbgainya..bila kita bagi duit lebih apa salahnya sedekahkan baki kepadanya.
dah la makcik tua, nak bagi duit baki pun tak ada, kita duk tunggu lagi sampai makcik tu bagi baki duit..baki pulak tu 20 sen je.. apa salah bersedekah kn?kesian makcik tua tu. dan tak perlulah nego kepada penjual seperti makcik tua. ajarlah diri berjinak dengan bersedekah.

pesanan kepada diri saya sendiri juga.. wallahualam.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...