Thursday, October 27, 2016

Berkongsi Perasaan Gembira Terpilih Menjadi Guru

Assalamualaikum...

Pertama sekali, bersyukur kepada Allah kerana diberi peluang untuk hidup dimuka bumi ini, dan diberi peluang untuk menghirup udara segar.
begitu juga, saya mendoakan para pembaca diberi kesihatan, dan iman yang kuat. amin.

Pada kali ini, saya terdetik untuk menulis tentang Terpilih menjadi Guru Vokasional.

Bersyukur kepada Allah.

Walaupun perjalanan saya begitu jauh, bermula selepas SPM saya dapat tawaran melanjutkan pelajaran di politeknik sultan haji ahmad shah. semua kawan dapat masuk universiti, saya saja antara yang tidak terpilih, mungkin ada hikmah disebalik nya.

setelah  menjalani diploma selama 3 tahun, saya dapat keputusan CGPA 3.27. harapan nak sambung belajar tu melonjak lonjak. saya cuba minta universiti awam dan ketika itu pilihan pertama kedua dan ketiga saya ialah uitm shah alam. ini di atas nasihat seorang sepupu  yang merupakan pensyarah di uitm. tetapi sekali lagi tiada rezeki untuk memasuki IPTA.

saya pun bertukar arah untuk memohon universiti swasta atas nasihat ayah. universiti  yang saya pilih ialah universiti kuala lumpur (UniKL) dengan program Bachelor engineering of technology machine tools and manufacturing.

setelah menjalani selama tiga tahun, , saya mendapat keputusan CGPA 3.01. Alhamdulillah.

dengan mendapat CGPA 3.01, saya dapat pengurangan pembayaran MARA sebanyak 90%.

dari pada 60 k pinjaman, saya hanya  bayar RM6K. itulah hikmah sebenar dan Allah sebaik baik perancangan.

selepas itu saya mintak kerja di syarikat swasta sebagai Jurutera, sebanyak 10 kali temuduga saya di tolak. mungkin syarikat terlalu besar dan banyak saingan. offer gaji pun boleh tahan RM 2500 tetap dan tiada OT.

saya pun cuba mencari syarikat Contractor sebagai Project Engineer, Gaji yang ditawarkan ialah RM2200 dan ada OT. tak apa lah, terima saja lah dulu.

di sana saya terpaksa kerja lebih masa sabtu dan ahad. semestinya ot pun juga banyak kan. gaji
gaji saya mencecah 4K setiap bulan. wow, Alhamdulillah, rezeki Allah..ada hikmah saya ditolak temuduga kilang besar2. perancangan Allah indah.

selama 3 tahun saya bekerja, saya pun memohon untuk menjadi guru vokosaional, kebetulan ada kekosongan dari kementerian pendidikan malaysia. Dengan berbekalkan pengalaman selama 3 tahun sebagai Project Engineer dalam bidang fabrication dan maintenance,

dipendekkan cerita, Alhamdulillah saya terpilih dan lulus temuduga menjadi Guru Kolej Vokasional, Seramai 5000 memohon, hanya 100 orang terpilih. Alhamdulillah. rezeki Allah tidak salah alamat.

Sekian !!


No comments:

Post a Comment